Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Οι ασκήσεις του Prometheus Rising - Κεφάλαιο 2

Το δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου ονομάζεται Hardware & Software : Ο Εγκέφαλος και τα Προγράμματά του.
Σ'αυτό το κεφάλαιο, ο Γουίλσον προτείνει την θεώρηση του εγκεφάλου ως ενός βιολογικού υπολογιστή, με όλα τα χαρακτηριστικά ενός κανονικού και γνωστού μας PC. Μια υπόθεση που, αν αρχίσετε να την εφαρμόζετε, θα βρείτε πως ισχύει πολύ περισσότερο απ'όσο αρχικά νομίζατε. Βέβαια, γνωρίζοντας πώς "ό,τι σκέφτεται ο Στοχαστής επαληθεύει ο Επαληθευτής" θα πρέπει να διαχωρίσετε την έννοια του μοντέλου από αυτό που περιγράφει. Δε λέει ο Γουίλσον ότι ο Εγκέφαλος είναι υπολογιστής. Λέει απλά ότι θα μπορούσε να μοντελοποιηθεί σαν ένας απλός υπολογιστής και συγκεκριμένα:
Έχει Hardware. Σαφές αυτό το κομμάτι πιστεύω. Όπως τα απλά PC έχουν το κουτί, την μητρική, τον σκληρό και τον επεξεργαστή, έτσι και ο εγκέγαλος έχει το κρανίο, το μυαλό, αυτή την κολλώδη ουσία που δε ξέρω πως την λένε και βαριέμαι να ψάξω, τους νευρώνες, τους νευροδιαβιβαστές κλπκλπ.
Έχει Software. Όπως και τα απλά PC έχουν τα προγράμματά τους, έτσι και ο εγκέφαλος έχει τα αντίστοιχά του. Συγκεκριμένα ο Γουίλσον χωρίζει τα εγκεφαλικά προγράμματα σε 4 κατηγορίες.
  1. Γενετικά Επιβεβλημένα προγράμματα (Genetic Imperatives). Τα ονομάζουμε ένστικτα, είναι εμφυτευμένα στον εγκέφαλο από αρχής. Στα PC τα ονομάζουμε BIOS (Basic Input Output System).
  2. Imprints (Σημάδια, Αποτυπώματα, Σφραγίδες). Αυτά είναι πάνω κάτω εμφυτευμένα προγράμματα που έχουν σφραγίστεί πάνω στον εγκέφαλο όταν αυτός βρίσκεται σε ειδικές ευάλωτες καταστάσεις (πρώτα σεξουαλικά ερεθίσματα, κατάσταση απόλυτου τρόμου, εκστατικής ευτυχίας, ύπνωση κ.α.). Αυτές οι "σφραγίδες" αποτελούν τα σταθερά και μη διαπραγματεύσιμα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα μας. Από την πληθώρα προγραμμάτων, τα Imprints θέτουν τα όρια, τις παραμέτρους και τις περιμέτρους αυτού που ονομάζουμε Εγώ. Στα PC τα ονομάζουμε Λειτουργικό Σύστημα.
  3. Conditioning: προγράμματα που χτίζονται και στηρίζονται πάνω στα Imprints. Είναι πιο χαλαρής μορφής και είναι σχετικά εύκολο να αλλάξουν. Στα PC τα ονομάζουμε απλά προγράμματα.
  4. Μάθηση. Τα προγράμματα που βασίζονται στη μάθηση είναι ακόμα πιο χαλαρά και έυπλαστα από το conditioning. Στα PC τα ονομάζουμε απλά αρχεία.
Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία με αυτή τη θεώρηση και μπορεί να προχωρήσει και πιο βαθιά. Μπορούμε να μιλήσουμε για εγκεφαλικό Firewall που εμποδίζει κάποια σήματα να φτάσουν στον εγκέφαλο, μπορούμε να μιλήσουμε για ανεπιθύμητα processes που "σηκώνει" ο εγκέφαλός μας χωρίς να μας ρωτάει και που επεμβαίνουν στο παρασκήνιο, μπορούμε ακόμα να μιλήσουμε και για εγκεφαλικούς ιούς, trojans και malware... Το πόσο μακριά θα φτάσετε είναι δικό σας θέμα, αρκεί πάντα να θυμόμαστε ότι ο χάρτης που περιγράφει μια περιοχή ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ η περιοχή, το μενού ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ το φαγητό κλπ.

Πάλι το παράκανα στο μπλα μπλα, οπότε ορίστε οι ασκήσεις:

  1. Αν δεν έχετε ήδη, τότε τρέξτε και αγοράστε ένα PC. Μετά ξαναδιαβάστε το κεφάλαιο. (περιττό για τους αναγνώστες του μπλογκ για ευνόητους λόγους)
  2. Για να καταλάβετε τί είναι το software και το hardware (στον ενθρώπινο εγκέφαλο), κάντε τον παρακάτω διαλογισμό: Καθίστε σε ένα δωμάτιο όπου δε θα σας ενοχλήσει κανείς για μισή ώρα και αρχίστε να σκέφτεστε, "Κάθομαι σ'αυτό το δωμάτιο και κάνω αυτή την άσκηση επειδή..." και κάντε μια λίστε από τις "αιτίες" που μπορείτε να σκεφτείτε. Για παράδειγμα: Κάνετε αυτή την άσκηση γιατί προφανώς, κάπου την διαβάσατε. Ίσως σε ένα βιβλίο. Γιατί αγοράσατε αυτό το βιβλίο; Σας το σύστησε κάποιος; Πώς μπήκε στη ζωή σας αυτός ο κάποιος; Αν το αγοράσατε τυχαία σε ένα μαγαζί, τότε πώς βρεθήκατε σε αυτό το μαγαζί εκείνη τη μέρα; Γιατί διαβάζετε τέτοιου είδους βιβλία; Τί σας έκανε να ενδιαφερθείτε σε αυτούς τους συγκεκριμένους τομείς; Ποιος είναι υπεύθυνος που ενδιαφέρεστε και πόσο καιρό πριν αρχίσατε; Υπάρχουν κάποιοι παράγοντες στην παιδική σας ηλικία που σας έπσρωξαν να ενδιαφερθείτε αργότερα με αυτά τα θέματα; Γιατί κάνετε αυτή την άσκηση σε αυτό το συγκεκριμένο δωμάτιο και όχι σε κάποιο άλλο; Γιατί αγοράσατε ή νοικιάσατε αυτό το σπίτι και όχι κάποιο άλλο; Γιατί βρίσκεστε σε αυτή την πόλη και όχι σε κάποια άλλη; Γιατί σε αυτή την ήπειρο και όχι σε κάποια άλλη; Γιατί είστε γενικά εδώ; Πώς γνωρίστηκαν οι γονείς σας; Αποφάσισαν συνειδητά να αποκτήσουν παιδί, αν ξέρετε, ή μήπως είστε ένα ατύχημα; Σε ποιες πόλεις γεννήθηκαν; Αν γεννήθηκαν σε διαφορετικές πόλεις, γιατί μετακινήθηκαν στο χωροχρόνο έτσι ώστε να διασταυρωθούν οι πορείες τους;
  3. Επαναλάβετε την άσκηση αυτή κάποιες μέρες μετά, προσπαθώντας να ρωτήσετε και να απαντήσετε πενήντα ερωτήσεις που δε σκεφτήκατε την πρώτη φορά. Σημειώστε ότι ποτέ δεν μπορείτε να ρωτήσετε όλες τις πιθανές ερωτήσεις. Αποφύγετε όλες τις μεταφυσικές υποθέσεις (πχ, κάρμα, μεταμψύχωση, μοίρα κλπ). Το αποτέλεσμα της άσκησης αυτής είναι αρκετά ξεφεύγα ακόμα και χωρίς να εισάγετε "αποκρυφιστικές" θεωρίες μέσα και θα σας εκπλήξει ακόμα περισσότερο αν αποφύγετε προσεκτικά τέτοιες μεταφυισικές υποθέσεις.
  4. Πάρτε στο χέρι σας ένα απλό αντικείμενο που βρίσκεται σπίτι σας. Ένα κουτάλι, ένα στυλό, ένα φλυτζάνι κλπ. Κάντε την ίδια άσκηση με πριν - γιατί βρίσκεται εδώ; Ποιος το ανακάλυψε; Πώς έφτασε η εφεύρεσή του σε αυτή την ήπειρο; Ποιος το κατασκεύασε; Γιατί κατασκευάζουν αυτό το συγκεκριμένο αντικείμενο και όχι ας πούμε κλουβιά; Γιατί έγιναν κατασκευαστές αντί για μουσικοί; Γιατί το αγόρασες; Γιατί διάλεξες αυτό το συγκεκριμένο αντικείμενο, από όλα τα αντικείμενα του σπιτιού σου για αυτή την άσκηση;
ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΤΩΡΑ
ΕΙΣΑΙ ΤΟ HARDWARE
Ή ΤΟ SOFTWARE?

H ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ?


3 σχόλια:

ZB είπε...

Είμαι το wetware!

Ανώνυμος είπε...

Είχα αγκαλιάσει με πάθος τη θεωρία ότι είμαστε ένα βιολογικό κομπιούτερ.
Ο Robert Anton Wilson διετέλεσε ο αφυπνιστής μου, με το συγκλονιστικό Προμηθέα του.

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣ


Όμως αν δεχτούμε ότι είμαστε σαν όντα ένα μάτσο software φορτωμένο σε ένα σύμπλεγμα απο hardware, που βρίσκεται το αναθεματισμένο το firmware;

Οεο!

Ανώνυμος είπε...

Ψαχτο στο wetware!